יום שבת, 10 בינואר 2015

שעלת כלביות


שעלת כלביות
שעלת כלביות, או בשמה המלא והארוך: טרכאו-ברונכיטיס, הוא שמה של מחלה של כלבים, בה מעורבים מספר נגיפים (וירוסים) וחיידקים. העיקרי שבהם הוא נגיף ה-פארא-אינפלואנזה.
החיידקים שבד"כ מצטרפים אליו נקראים: בורדטלה ברונכיספטיקה, מיקופסלמה, ועוד.
המחלה היא מחלת נשימה נפוצה ביותר בקרב כלבים. ההידבקות נפוצה במקומות עם צפיפות גדולה של כלבים כגון: כלביות, מכלאות, תערוכות, תחנות הסגר עירוניות ועוד. במקרה הקל תסמיני המחלה נמשכים כ6-10 ימים, במקרים קשים אפילו כפליים.
חשוב לדעת שגם אחרי החלמה, כלבים מסוגלים להדביק כלבים אחרים למשך 14 ימים.

לשעלת זו יש סיבות מרובות, בדיוק כמו שבני אדם יכולים לתפוס התקררות מוירוסים שונים. הוירוס העיקרי שגורם למחלה הוא נגיף ה-פארא-אינפלואנזה. מצטרפים אליו בדרך כלל חיידקים אלו: חיידק בשם Bordatella bronchiseptica, מיקופסלמה, ועוד.

שעלת כלביות מכונה לעתים קרובות בורדטלה (על שם הוירוס, בורדטלה ברונכיספטיקה). כלבים חוטפים שעלת כלביות כאשר הם שואפים חלקיקי וירוס או חיידקים לתוך מערכת הנשימה שלהם. בד"כ כלבים מוגנים היטב מפני מחלות כאלו בזכות הריר שלהם שתופס חיידקים ולא נותן להם להיקלט במערכת הנשימה. אך מספר גורמים יכולים להחליש הגנה זו, ולהפוך את הכלב לרגיש יותר לחיידקי שעלת הכלביות.

הגורמים למחלה כוללים:
  • חשיפה לתנאי אוורור לא טובים (כגון אלה שנמצאים במקלטים, כלביות)
  • חשיפה לעשן סיגריות או אבק
  • לחץ הנגרם על ידי נסיעות
  • קור

התסמין הקלאסי ביותר הוא שיעול חזק ומתמשך. זה לעיתים קרובות נשמע כמו אווז. יש גם תופעות אחרות, כולל: נזלת, התעטשות או הפרשות. הכלב עשוי להיות עם רמת אנרגיה ירודה ולאבד את התיאבון שלו. שעלת המכלאות היא מדבקת. אם אתה חושד שהכלב שלך נדבק בשעלת כלביות, הרחק אותו מבעלי חיים אחרים וצור קשר עם הוטרינר שלך בהקדם האפשרי. במקרים רבים של שעלת כלביות  השיעול יחלוף ללא טיפול. עם זאת, תרופות עשויות למזער את הסימפטומים ולזרז את ההחלמה. כדי לעזור לכלב במהלך המחלה, עדיף להשתמש ברתמה במקום קולר ראש (משהו שאני בדר"כ לא ממליץ). זה יקל ויצמצם את שיעול הכלב. רוב הכלבים יחלימו לגמרי תוך שלושה שבועות. כלבים בוגרים עם בעיות בריאות אחרות עשויים להזדקק לשישה שבועות כדי להתאושש. 


ישנן שלוש צורות של החיסון: אחד מועבר באינהלציה דרך האף (הנפוץ ביותר), אחד מוזרק, ואחד שיכול להינתן דרך הפה.  תדירות החיסון: יכול להינתן בכל 6 חודשים או פעם בשנה, בהתאם למצב הכלב ורמת הפעילות של הכלב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.